If I had to summarize Daniela Villa’s collection for
Tijuana Innovamoda in one word, it would be “commercial.” But where is the fun in that? Of course, every designer dreams of
being able to make a living out of selling his/her clothes and Villa’s just
might be ready to hit the racks at a local boutique or even in Mexico City, why not?
The Elle México Diseña participant presented a collection
based on cocktail party dresses and evening gowns. There might have been a crop
pant look, but it wasn’t really relevant.
Her color palette consisted of bold colors, such as royal blue, black, red and
mustard. She incorporated just the right length of tasteful deep necklines and
prominent shoulder pads that were so two
years ago. The metallic belts around a few dresses balanced the looks so
they wouldn’t appear so uptight. Evidently, Villa aimed at the sophisticated
socialite look and was successful at conveying that message. Why she felt the
need to have the models wear a Lady Tremaine (Cinderella’s stepmother) hair
style? I have no idea, but the makeup did work.
Speaking of
models, I think someone should have noticed in rehearsals that most of them
walked a bit too rough or, in their little heads I bet, too “fierce.” Some girls seriously needed a chill pill!
The gowns they wore did not parallel their walks. They should have restrained
the bounce of their hips and sway of their arms. Not to mention their “seductive” expressions. I guess some people
call it “signature walks,” but I just call it “lack of adaptability.”
As far as
playing favorites go, the royal blue dress that looked as if the top was
wrapped around the torso into a one-shoulder made me open my eyes widely.
Similarly, I liked the Christina Aguilera late 1990s awards ceremony (can’t remember which one right now!) resembling
black beaded dress exposing the mid drift. And finally, the closing evening
gown made out of the same fabric as the X-tina dress (I believe that’s the one Villa entered Elle Mexico Diseña with) but with a deep neckline was the cherry on top of the melting
sundae.
Being from Tijuana,
Daniela Villa seems to understand the typical Tijuanense shopper. I personally
wouldn’t buy her dresses, but I can picture them in many quinceañeras or the
annual debutant ball at the country club. As I mentioned before, this is a good
thing if your purpose is to sell. As far as “innovation” goes, I didn’t see
anything new or exciting.
What do you
think of Daniela Villa’s collection?
Si tuviera que resumir la colección de Daniela Villa para
Tijuana Innovamoda en una palabra, esta seria: “comercial.” Claro, todos los diseñadores
sueñan con poder sustentarse vendiendo su ropa y puede que Villa este lista
para ser vendida en alguna boutique local o hasta en el D.F., ¿por qué no?
La participante de Elle México Diseña presentó una colección basada en vestidos de coctel y de noche. Puede que haya habido un look con pantalón crop, pero no fue muy relevante. La paleta de colores consistía de colores fuertes y llamativos como el azul rey, rojo, negro y amarillo mostaza. Villa incorporó longitudes apropiadas en los escotes y hombreras que estaban “muy hace dos años.” Los cintos metálicos que iban alrededor de algunos vestidos balanceaban los looks, dándoles un poco de edge. Evidentemente, Villa iba por el look de socialité sofisticada y lo logró. Pero, ¿por qué pensó que era buena opción hacerles peinados de Lady Tremaine (madrastra de Cenicienta) a las modelos? Ni idea, pero el maquillaje si funcionó.
La participante de Elle México Diseña presentó una colección basada en vestidos de coctel y de noche. Puede que haya habido un look con pantalón crop, pero no fue muy relevante. La paleta de colores consistía de colores fuertes y llamativos como el azul rey, rojo, negro y amarillo mostaza. Villa incorporó longitudes apropiadas en los escotes y hombreras que estaban “muy hace dos años.” Los cintos metálicos que iban alrededor de algunos vestidos balanceaban los looks, dándoles un poco de edge. Evidentemente, Villa iba por el look de socialité sofisticada y lo logró. Pero, ¿por qué pensó que era buena opción hacerles peinados de Lady Tremaine (madrastra de Cenicienta) a las modelos? Ni idea, pero el maquillaje si funcionó.
Y hablando de las
modelos, creo que alguien debió notar en los ensayos que la mayoría de ellas
caminaban muy golpeado o, en sus cabecitas, muy “fierce.” ¡Algunas niñas se juraban
Naomi Campbell o algo así! Los vestidos que usaban no quedaban con sus
caminados. Debieron de haber controlado el rebote de sus caderas y el
movimiento de brazos. Y como olvidar sus
miradas “seductoras.” Alguna gente les llama “signature walks,” yo simplemente les llamo “falta de adaptabilidad.”
En cuanto a favoritos,
el vestido azul rey de una manga que parecía que envolvía el torso fue el mejor
que vi. Similarmente, me gusto el vestido parecido a uno que uso Christina
Aguilera a finales de los 90’s para alguna entrega de premios (¡no puedo recordar cual!) con el mid drift expuesto. Y finalmente, el
vestido con el que cerró la colección, construido con la misma tela que el
vestido de X-tina (creo que con ese entró
a Elle
México Diseña) fue la
cereza arriba del sundae.
Ya que es originalmente
de Tijuana, Daniela Villa parece entender a la típica compradora Tijuanense. Personalmente,
yo no compraría sus diseños, pero si los puedo ver en muchas quinceañeras o en
el baile anual de debutantes. Como lo mencione al principio, si tu propósito es
vender, la colección funciona. Pero en cuanto a “innovador,” no vi nada nuevo o
emocionante.
Pictures by Alejandro Abarca for The Journalust.
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